openvoorervaring.nl

Online jouw ervaring delen met de wereld

Blog

4 tips voor een schoon kantoor

Langzamerhand komen er weer steeds meer mensen op kantoor werken nu de omstandigheden na de lockdown er weer iets rooskleuriger uitzien. Dat betekent natuurlijk ook dat er weer meer troep op kantoor komt die alle medewerkers achterlaten. De schoonmaker kan weer ingeschakeld worden en andere maatregelen om het kantoor schoon te houden moeten genomen worden. Want hygiëne is natuurlijk belangrijker dan ooit. In deze blog hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet om het kantoor corona proof te houden maar ook tips om de algemene kantoor troep onder controle te houden. 

 

Desinfectiezuil 

Nog steeds is het super belangrijk dat onze handen vrij zijn van bacteriën zodat we deze niet overdragen aan anderen. Plaats daarom bij de ingang van het kantoor een desinfectiezuil zodat iedereen bij binnenkomst hun handen kunnen desinfecteren. Zo houd je de slechte bacteriën buiten en is er minder kans op verspreiding binnen het bedrijf. 

 

Bureaus: Clean desk policy

Je houdt een net overzicht op kantoor als iedereen z’n bureau netjes achterlaat wanneer het kantoor sluit. Bovendien geeft het een gevoel van rust waardoor medewerkers zich beter kunnen concentreren en dus productiever zijn. En als de schoonmaker komt dan kan hij overal beter bij tijdens het schoonmaken. Maar alleen een schoonmaker twee keer in de week een doekje te laten halen over de bureaus is in deze tijd niet genoeg. Zorg er daarom voor dat iedere medewerker een hand cleangel op z’n  bureau heeft staan en dat er genoeg doekjes aanwezig zijn om het toetsenbord en muis vaker schoon te maken. Toetsenborden en muizen vormen namelijk een enorme bron van bacteriën. 

 

Afvalbakken op de juiste plek 

Op zo’n achturige werkdag wordt er natuurlijk een hoop afval geproduceerd. Zorg er daarom voor dat medewerkers niet ver hoeven te lopen maar afval direct weg kunnen gooien. Houdt er ook rekening mee dat het scheiden van afval door bedrijven verplicht is hier in Nederland. Zet daarom voor ieder soort afval een prullenbak neer zodat dit makkelijk voor iedereen is. Daarna kun je een rolcontainer huren om het afval te verzamelen een langere tijd op te slaan en het daarna op te laten halen door een gekwalificeerd afvalbedrijf. Zo heb je er zo min mogelijk werk aan en gebeurt alles precies volgens de richtlijnen die door de overheid zijn gesteld. 

 

Schoonmaak rooster 

Sommige schoonmaakklussen binnen het kantoorpand laat je een schoonmaker niet zo snel doen. Denk bijvoorbeeld aan het legen van de prullenbakjes,  het schoonmaken van de magnetron of oven, de vaatwasser uitruimen of opruimen na een vrijdagmiddagborrel. Maak daarom een schoonmaakrooster zodat iedere medewerker dit om de beurt kan oppakken. Zo is iedereen op tijd op de hoogte van zijn taak en blijft het kantoor lekker schoon. 

Geef een reactie

Thema door Anders Norén